Galvenās ieejas uzraksts

Aktualitātes

2024./25.M.G. īstenojam projektu “Tekstpratības atslēgas” RIIMC projektu konkursa „ Mācāmies kopā” ietvaros

Startējot Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra (RIIMC) organizētajā atbalsta projektu konkursā „ Mācāmies kopā”, esam viena no 26 izglītības iestādēm, kuras saņēmusi RIIMC atbalstu - gan atļauju īstenot savu projektu, gan finansējuma piešķīrumu projektā plānotajām aktivitātēm.

Mūsu projekta nosaukums -“Tekstpratības atslēgas”, un tā mērķis ir pilnveidot pedagogu izpratni par tekstpratības jautājumiem, to izmantošanas iespējām mācību procesā.

Lai sasniegtu mērķi, visa mācību gada ietvaros plānotas šādas aktivitātes:

  1. Profesionālās pilnveides kursi "Tekstpratības pamati: teorētiskie un praktiskie aspekti", 1.nodarbība “Tekstpratības pamati” 25.11.2024. (lektore D.Laiveniece) (visiem pedagogiem kopā);
  2. Pieredzes apmaiņas pasākums “Pedagoģiskās laboratorijas” (ziemas sesija) 13.12.2024. (1.-6.kl.), 14.12.2024. (7.-12.kl.) (visiem pedagogiem kopā);
  3. Profesionālās pilnveides kursi "Tekstpratības pamati: teorētiskie un praktiskie aspekti", 2. un 3.nodarbība “Tekstpratības prasmju pilnveidošana dažādu mācību priekšmetu stundās” (2025.gada janvāris): STEM jomas pedagogiem – lektors Mihails Basmanovs/ valodu (latviešu, angļu, vācu, franču) jomas pedagogiem – lektore Jana Bistere -Kalniņa/ humanitāro zinātņu jomas pedagogiem – lektore Annija Bergmane; 4.nodarbība “Tekstpratības veicinošu paņēmienu izmantošana mācību procesā” (lektore Sanita Lazdiņa);
  4. Pieredzes apmaiņas pasākums “Pedagoģiskās laboratorijas” (pavasara sesija) 11.03.2025. (visiem pedagogiem kopā);
  5. Ģimnāzijas metodiskā konference, 10.04.2024. (visiem pedagogiem kopā):

Projektā iecerēto profesionālās pilnveides kursu "Tekstpratības pamati: teorētiskie un praktiskie aspekti" 1.nodarbība “Tekstpratības pamati” notikusi 2024.gada 25.novembrī lektores Diānas Laivenieces vadībā. Nodarbības laikā pedagogi aktualizēja zināšanas par tekstpratības pamatiem, piemēram, par tekstu veidiem, kas ir multimodāli teksti, kas ir nepārtraukti teksti. Lektore akcentēja domu, ka prasme lasīt nepārtrauktu tekstu un multimodālu tekstu atšķiras, tāpēc mācību procesā līdzsvarota uzmanība jāpievērš abu veidu tekstiem. Būtiska mācību procesa daļa ir digitāli teksti, kuri ir dažādi pēc formas, funkcijas un satura izklāsta veida. Nodarbības praktiskajā daļā Diāna Laiveniece piedāvāja arī dažādus tekstus un uzdevumus. Nodarbībā piedalījās Rīgas Valsts klasiskās ģimnāzijas 45 pedagogi.

Pedagogu paustās interesantākās atziņas pēc nodarbības:

  • N.Krjukova: “Tekstpratība nav tikai par burtisku teksta izprašanu; "skaļā domāšana" palīdz skolēniem iegaumēt loģisku, strukturētu pieeju darbā ar dažāda veida uzdevumiem.”
  • J.Ļežaņina: “Ideja par "skaļo domāšanu" - komentēt savu domāšanas procesu un parādīt skolēniem, kā tas notiek.”
  • I.Jaunupe: “Tekstu salīdzināšana, multimodālu tekstu veidošana un tekstu izveide, kuros jāpievērš uzmanība sīkumiem un detaļām.”
  • I. Īvāne: “Skaļās domāšanas metode - ir vērts izmēģināt!”
  • J.Paršutina: “Domāšu par pieejām, kā strādāt ar nerakstīto tekstu.”
Reklama_101224

Lepojamies un apsveicam!

Mūsu ģimnāzijas skolotāji ne tikai vada mācību stundas, bet atrod laiku, lai apkopotu savu bagāto darba pieredzi un dalītos tajā ar kolēģiem.

Patiesi lepojamies par latviešu valodas un literatūras skolotāju Vinetu Madelāni un viņas sakārtoto tekstu grāmatu “Latvija – manas mājas”, kuras atvēršanas svētkus piedzīvojām 2024.gada 25.aprīlī.

Grāmatā aptverti 33 tematiski dažādi, no preses materiāliem, tīmekļa vietnēm un daiļdarbiem izraudzīti teksti par Latvijai un latviešiem nozīmīgiem kultūras, mākslas, ģeogrāfijas, vēstures faktiem un notikumiem. Papildināti ar skolotājas veidotajiem darba uzdevumiem, tie 7.-9.klašu skolēnos netieši veido piederību latviskajai kultūrvidei un izmantojami gan latviešu valodas funkcionālo stilu un gramatikas tēmu apguvē, teksta izpratnes veidošanā un vārdu krājuma papildināšanā, gan sarunās ar skolēniem par vērtībām mūsu katra dzīvē.

Lai grāmatai plašs izmantotāju loks!

Lai šai pirmajai tekstu grāmatai seko arī nākamās!

Metodiskā pēcpusdiena "Grupu darbs - efektīva darba organizācijas forma mācību stundā"

2024.gada 4.aprīlī ģimnāzijas metodisko pusdienlaiku cikla ietvaros notika fizikas un matemātikas skolotājas Veronikas Bittes vadītā meistarklase “Grupu darbs – efektīva darba organizācijas forma mācību stundā”.

Grupu darbs ir viena no populārākām tēmām semināros, pedagogu profesionālās pilnveides kursos un meistarklasēs. Tomēr, respektējot nepārtraukti mainīgās pieejas izglītībā, grupu darbs, tā organizēšana, vadīšana, rezultātu novērtēšana joprojām ir diskusiju objekts dažādos skolotāju profesionālās pilnveides un pieredzes apmaiņas pasākumos.

Skolotāja Veronika Bitte savā meistarklasē grupu darbu aplūkojusi no izglītības procesa efektīvas organizācijas skatpunkta, tas ir, grupu darbu kā formu, nevis metodi. Taču, lai nodrošinātu mācību procesa efektivitāti, vispirms ir jādomā par nodarbības didaktiskajiem aspektiem un mērķiem, tikai pēc tam par to īstenošanas veidiem.

Meistarklases laikā skolotājiem tika lūgts sava mācību priekšmeta satura apguves kontekstā izstrādāt grupu darba uzdevumu pēc vienas no četrām piedāvātajām grupu darba organizācijas formām un pēc tam prezentēt izstrādāto piedāvājumu pārējiem dalībniekiem.

Vērts atzīmēt, ka meistarklases dalībnieki demonstrēja cienījamu pieredzi grupu darba organizēšanā un lieliski tika galā ar uzdevumu.

Liels paldies skolotājiem par aktīvo dalību meistarklasē un koprades diskusijās tapušajiem jaunajiem piedāvājumiem grupu darba organizēšanai!

Metodiskā pēcpusdiena "Caurviju prasmju pilnveidošana īstermiņa mācību projektos latviešu valodas un literatūras stundās vidusskolā"

2024. gada 7. martā, kad mācību stundas jau beigušās, neliels skaits pedagogu – interesentu bija pulcējušies uz ģimnāzijas Metodiskā centra organizēto metodisko pēcpusdienu - latviešu valodas un literatūras skolotājas Ivetas Jaunupes meistarklasi “Caurviju prasmju pilnveidošana īstermiņa mācību projektos latviešu valodas un literatūras stundās vidusskolā”.

Tēma par caurviju prasmēm aktuāla, tostarp kompetenču pieejas īstenošanas kontekstā. Īstermiņa mācību projekti – uzrunājošs temata pieteikums profesionālām sarunām par skolēnu motivācijas veidošanu, iespēju apgūt zināšanas dažādos kontekstos, tādējādi mācīties iedziļinoties un meklējot veidus, kā izprast pasauli kopveselumā.

Līdztekus zināšanu par caurviju prasmēm aktualizācijai meistarklases dalībnieki saņēma bagātīgu metodiskā atbalsta materiālu (projekta darba līgums, radošā darba vērtēšanas kritēriji, snieguma līmeņa apraksti projekta darbam, strukturēts labās prakses piemēra apraksts pēc Ganjē 9 mācību notikumu struktūras) klāstu, lai paši savā pedagoģiskajā praksē varētu izmēģināt un ieviest īstermiņa mācību projektus.

Metodiskā pēcpusdiena - 1

Meistarklases laikā pedagogiem, reflektējot par nodarbībā jauniegūto informāciju un izmantojot skolotājas piedāvāto tekstu “Latvijas preses karaļpāris Emīlija un Antons Benjamiņi", bija iespēja grupu darba ietvaros sagatavot uzdevumu, kas pilnveidotu kādu no caurviju prasmēm.

Paldies gan ģimnāzijas skolotājām A. Ķempei, L. Lastovskai, G. Balodei, A.Komsai par atbalstu kolēģei, gan arī Rīgas Zolitūdes ģimnāzijas latviešu valodas skolotājām J. Ķikutei un V. Vorobjovai un Rīgas Domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta galvenajai speciālistei – ekspertei Z. Doniņai par izrādīto interesi un piedalīšanos pasākumā.