JSPA projekta “Izdzīvošana reālajā pasaulē” aktivitāte “Izdzīvošana mākslā” 2025.gada 28.maijā
Nodarbību kopējā tēma:
Iekļaujoša un vērtībās balstīta trauksmes mazināšanas un savstarpējā atbalsta veidošana, stresa un trauksmes pārvarēšana izmantojot mākslas valodu zīmējumu un skaņu.
Mērķauditorija:
7.klases skolēni ar kultūru, sociālajām un komunikācijas spēju atšķirībām.
Tēmas pasniegšanas mērķi:
- Sekmēt savstarpēju, cieņpilnu, kultūrā balstītu un līdzvērtīgu komunikāciju starp dažādiem jauniešiem.
- Sniegt jauniešiem priekšstatu par personīgajiem un sabiedrībā pieejamiem resursiem stresa un trauksmes mazināšanai un sevis izpaušanai.
- Rosināt radošo domāšanu, savstarpēju uzticēšanos un atbrīvošanos.
Nodarbība “Trauksme”:
Nodarbības pirmajā daļā māksliniece Anda Lāce iepazīstināja jauniešus ar performances mākslas jēdzienu, tam sekoja sarunas par trauksmi, kurā visi kopīgi izpildīja trauksmes mazināšanas elpošanas vingrinājumus un dalījās ar faktoriem, kuri izraisa trauksmi un kā trauksme mūs ietekmē.
Otrajā daļā dalībnieki veidoja individuāli mākslas darbus zīmējumus par to, kā izskatās trauksme un, saliekot vienā līnijā, kopīgi izgāja cauri trauksmes posmiem. Noslēgumā bija jauna un neparasta metode, kurā visi ar garām otām kopīgi zīmējām vienu lielu darbu. Par cik tā ir performance, tad darbs izdzīvoja visas tapšanas un attīstības stadijas un varam dalītie ar fotogrāfijām.
Noslēgumā veicām refleksiju par sajūtām pēc darba paveikšanas.
“Skaņas ekoloģijas” nodarbībā mākslinieki Artūrs Punte un Maksims Šenteļevs rādīja, kā ar dažādu skaņas mākslas rīku palīdzību varam saklausīt skaņas apkārtnē, dabā un cilvēkos tā paplašinot ekoloģiskās domāšanas robežas. Skaņas atšķīrās no mums pierastajām melodiskajām muzikālajām skaņām un arī smagākas mūzikas ritmiem. Tā sapratām, ka visur mums apkārt ir elektrība un tā vada skaņas. Vadītāji izskaidroja skaņu mākslas principus, ilustrējot tos ar pašu mākslas darbu piemēriem. Otrajā daļā mēs paši spērām pirmos soļus skaņu mākslā, izmēģinot dažādus Artūra un Maksima izstrādātus rīkus un tehniskos risinājumus. Tika izmantoti vides sensori, sonificēti to signāli, ar virsmas mikrofonu palīdzību izpētīts darbnīcas norises vietas skaniskais potenciāls. Aktivitāte palīdzēja dalībniekiem saprast labāk pašiem sevi un citam citu.
Skolēnu atsauksmes:
”Es daudz uzzināju par elektrību”
“Es uzzināju vairāk par elektrību”
“Bija interesanti uzzināt vairāk par elektrību un pašam bija ļoti interesanti izdarīt skaņu”
“Man patika, ka mēs varējām pamēģināt katru ierīci .Nodarbība bija ļoti interesanta.”
Noslēgumā: bija pārrunas, kā apgūtās prasmes izmantot nodarbībās ar citiem jauniešiem vasarā un jaunajā mācību gadā. Bija iniciatīva par trauksmes pārvarēšanu eksāmenu laikā izveidot plakātus un izvietot ģimnāzijā.
“Līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un viedokli, un ne obligāti Eiropas Savienības, Eiropas Komisijas vai Valsts aģentūras (Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras) viedokli, kuras nav atbildīgas par tajā ietvertās informācijas jebkādu izmantošanu.”
Projekta “Izdzīvošana reālajā pasaulē” trešā aktivitāte “Iekļaujoša un vērtībās balstīta attiecību un seksualitātes izglītība jauniešiem” ar dr.Artura Šulca piedalīšanos notika 7.martā
Tika aplūkoti jautājumi:
- Kāpēc draudzēties ar otru?
- Kā mēs draudzējamies?
- Kā mēs rīkojamies, ja mums kāds ļoti patīk? Kā mums pārvarēt kautrību un cieņpilni un skaisti paust otram savu patikšanu?
- Ko interesantu, jauku un pozitīvu jaunieši kopā var darīt? Grāmatu lasīšana, dzeja, sociāla dejošana, u.tml.
- Vai un kā es varu pieskarties cilvēkam, kurš man patīk?
- Cieņpilni un droši pieskārieni.
- Robežas starp cilvēkiem, to nozīme, to novilkšana un noturēšana.
Pēc pārrunām vairākās grupās gan atsevišķi zēniem un meitenēm, gan kopā.Tika veiktas praktiskas aktivitātes , kā atvairīt agresiju un saglabāt cieņpilnu komunikāciju.
Ar skolēniem izrunāja vecāku uzdotos un ierosinātos jautājumus par jauniešu attiecībām,kā rodas bērni, par komunikāciju, lai nebūtu konflikti.
Izvērtējot dalībnieku atsauksmes secinājām, ka 44% dalībnieku tā bija jauna informācija, bet pārējie jau bija dzirdējuši vai lasījuši par atsevišķiem jautājumiem, bet kopumā atzina , ka nodarbība bija noderīga.
“Līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un viedokli, un ne obligāti Eiropas Savienības, Eiropas Komisijas vai Valsts aģentūras (Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras) viedokli, kuras nav atbildīgas par tajā ietvertās informācijas jebkādu izmantošanu.”